Onboarding klienta dzięki email marketingowi

O tym czy potencjalny klient nawiąże z Tobą współpracę, decydują zaledwie chwile. Pierwsze wrażenie oraz ogólna jakość doświadczenia mogą sprawić, że odwiedzający stronę internetową użytkownik, obdarzy Cię zaufaniem, tj. pozostawi swoje dane kontaktowe, a może nawet od razu złoży zamówienie. Możesz ten proces wspomóc odpowiednimi działaniami marketingowymi, nie tylko zwiększając liczbę nowych klientów, ale również zatrzymując ich przy sobie na dłużej. A potrzebny Ci do tego jest jedynie adres email...

Email w komunikacji z marką
Pozostawienie adresu email przez odbiorcę jest pierwszym sygnałem zainteresowania rozmową. Daje możliwość prowadzenia dalszej komunikacji, przekazania treści i przekonania odbiorcy, że oferowane rozwiązania są właśnie tym, czego szuka i potrzebuje. Nie każdy użytkownik jest gotowy, żeby od razu złożyć zamówienie. Czasami potrzeba kilku prób kontaktu i wymiany informacji, aby nabrał pewności, że to odpowiednia decyzja.


Twoim celem powinno być więc pozyskanie adresów email jak największej liczby osób. Możesz tego dokonać, np. gdy odwiedzają Twoją stronę internetową, bloga, profile w mediach społecznościowych lub poprzez materiały reklamowe offline. Wystarczy, że przekierujesz ich na stronę zawierającą formularz zapisu i przekonasz do pozostawienia danych.

Musisz też pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy - potencjalni klienci powinni od razu zrozumieć korzyści, wynikające z dołączenia do listy mailingowej. Możesz tego dokonać, oferując im np. darmowe próbki produktów, zniżki, kupony rabatowe lub dostęp do ekskluzywnych treści. Umieszczając te informację w formularzu zapisu, składasz obietnicę wobec subskrybentów, że w zamian za dołączenie do subskrypcji otrzymają coś wartościowego. Pamiętaj, że Twoje kolejne kroki będą potwierdzeniem czy rzeczywiście dotrzymałeś danego im słowa.

Poznajmy się
Już na początku znajomości z użytkownikiem powinieneś dowiedzieć się, z kim masz do czynienia. Czy jest to osoba, która miała wcześniej styczność z Twoją marką lub podobnymi rozwiązaniami, a może jest to ktoś zupełnie nowy i nieobeznany w poruszanej przez Ciebie tematyce? A może jest to powracający, lojalny klient, z którym od dawna współpracujesz?

Formularz zapisu powinien dać Ci możliwość wstępnego podziału odbiorców na segmenty. W oparciu o np. zainteresowania, miejsce zamieszkania, płeć lub źródło zapisu będziesz mógł stworzyć komunikację, która wyda im się znajoma i będzie dla nich interesująca. W taki właśnie sposób działa m.in. marka TRX, która już podczas zapisu bada, kto jest ich odbiorcą - czy jest nim osoba ćwicząca w domu lub na siłowni, trener lub profesjonalny sportowiec, osoba zarządzająca siłownią, a może służby mundurowe, jak policja czy wojsko.

Jak możesz sobie pewnie wyobrazić, odpowiedź na to jedno pytanie wystarczy marketerowi, żeby dobrał najlepsze treści dla wybranej grupy docelowej. Poziom wiedzy, zainteresowania i potrzeby wszystkich odbiorców mogą się w dużym stopniu różnić i powinno to być odzwierciedlone w obranym przez marketera podejściu.

Dzięki, że jesteś
Formularz zapisu jest ogromnie ważny w procesie budowania relacji z odbiorcami. Jednak to co następuje po jego wypełnieniu, jest równie istotne. Mam oczywiście na myśli wiadomość powitalną, którą powinieneś automatycznie wysyłać do wszystkich nowych subskrybentów.

Użytkownicy, z reguły, wykazują się największym zaangażowaniem podczas pierwszych tygodni od dołączenia do listy. To właśnie wtedy najchętniej otwierają przesyłane przez Ciebie wiadomości, reklamy i czytają artykuły na blogu. Dlaczego więc nie miałbyś tego wykorzystać, aby zbudować z nimi długotrwałą relację i sprawić, że będą polecali Twoją markę innym?

Poniższy przykład wiadomości powitalnej pokazuje jakie podejście do tego tematu przyjął serwis BlaBlaCar. W emailu znajduje się ciepłe powitanie nowych użytkowników w społeczności użytkowników marki oraz przydatne informacje o tym w jaki sposób można wypełnić swój profil i jak korzystać z platformy. Co więcej, zespół BlaBlaCar dodaje autentyczności usłudze poprzez zapewnienie, że każdy z pracowników jest również aktywnym członkiem społeczności i korzysta ze wspólnych przejazdów. Kto wie? Może nawet uda Ci się z nimi kiedyś przejechać?

Jeśli chciałbyś zobaczyć więcej inspirujących przykładów wiadomości powitalnych, znajdziesz je na blogu GetResponse.

Pozostańmy w kontakcie
Kolejnym serwisem dokładającym wszelkich starań to tego, żeby użytkownicy pozostali w stałym kontakcie z marką, jest Zalando. W pierwszych dniach od dołączenia do subskrypcji, odbiorcy otrzymują wiadomość promującą aplikację mobilną marki.

Komunikowane są tam wszelkie zalety wynikające z posiadania jej na swoim urządzeniu. Jeśli chcesz korzystać ze specjalnych okazji, odkrywać nowe trendy i znaleźć "nowy look" - aplikacja Zalando Ci to umożliwi. Dzięki tej taktyce, marka pozostanie zawsze w myślach odbiorców i będzie pierwszym miejscem, w którym będą szukali swoich nowych ubrań i dodatków.

Dobrze Ci idzie
Zachęcenie użytkowników do wypróbowania usługi to pierwszy krok do długotrwałej relacji. Często to jednak za mało, aby sprawić, że będą wracać po więcej. Nawet gdy się starasz i dostarczasz użytkownikom wiele wartości, mogą stać się mniej aktywni i przestać się logować do serwisu.

W takich momentach musisz postarać się ich odzyskać i ponownie zaangażować. Dobrym pomysłem może być wysłanie wiadomości, która jednocześnie przypomni o Twojej marce, doceni wysiłek włożony dotychczas przez użytkowników i podkreśli jak wiele udało Wam się razem osiągnąć. Takie właśnie podejście stosuje serwis do nauki języków obcych - Duolingo.

Mój prezent dla Ciebie
Czasami dobre słowa, piękne zdjęcia czy wartościowy content to za mało. Niektórzy potrzebują dodatkowego motywatora, który przekona ich do złożenia pierwszego zamówienia. Niczym lekkie pchnięcie, które nadaje nam rozpędu do biegu - tak na użytkowników działają kupony rabatowe. Wysyłanie kodu promocyjnego mniej zaangażowanym odbiorcom lub tym, którzy niedawno dołączyli do grona użytkowników, może przynieść Ci ogromne zyski – zachęta skutecznie zmniejsza opór przed pierwszym zaangażowaniem.

Opisałem tutaj kilka sposobów onboardingu nowych klientów przy użyciu kampanii mailingowych. Jeśli masz inne pomysły, na to jak powitać odbiorców dopiero poznających Twoją markę, koniecznie opowiedz o tym w komentarzach.

POLUB NAS NA FACEBOOKU

Trwa ładowanie komentarzy...